Spring naar inhoud

VOLDOENDE SLAAP: VAN ESSENTIEEL BELANG

Afbeelding bij "Voldoende slaap: van essentieel belang: een ondergaande zon met een prachtig gekleurde hemel
..                             Het licht "gaat uit"

Hoe laat ga jij naar bed? Ben je misschien een nachtbraker? Stel je steeds weer uit om lekker op tijd in je bed te kruipen? Kijk je later op de avond nog naar een spannende film of heb je andere bezigheden die je ver van je bed vandaan houden? Wist je dat voldoende slaap heel belangrijk is? Misschien wel  veel belangrijker dan je denkt.

Lees vooral verder als je nogal eens te weinig slaap krijgt.

Geen voldoende slaap of onregelmatige nachtrust

Ik ga het niet hebben over slaapproblemen en niet normaal in slaap kunnen komen. Daar gaat dit artikel niet over.

Het gaat in dit artikel over bewustwording van het belang van voldoende nachtrust. Een onontbeerlijke rust die van essentieel belang is voor je algehele gezondheid. Die rust die je hard nodig hebt om te kunnen genieten van het leven, je goed te voelen en vol van energie te zijn.

Nadelen van onvoldoende nachtrust

Veel nadelen zul je voor jezelf ook wel kunnen opnoemen. Misschien dat je in het rijtje hieronder er toch een paar niet herkent.

Futloos

Als je niet voldoende slaap krijgt, kun je je de volgende dag behoorlijk futloos voelen. Het ontbreekt je aan energie en… het liefst dook je je bed weer in. Dat had je dus beter de avond ervoor kunnen doen, want helaas is er lang niet altijd tijd om nog een dutje overdag te doen. Je sleept jezelf, zo goed en zo kwaad, door de dag heen. Misschien neem je zelfs wel een energiedrankje. Die zijn trouwens ook lang niet altijd even gezond.

Minder goed met tegenslagen kunnen omgaan

Je bent niet veel minder goed in balans als je niet voldoende slaapt. En als er dan dingen tegenzitten, is het moeilijker om daar op een goede manier mee om te gaan. Tegenslagen, zowel de grote als de kleinere lijken veel harder aan te komen.

Als je goed en voldoende hebt geslapen en veel energie hebt, haal  je over een bepaalde tegenslag even je schouders op. Je zoekt een oplossing en je gaat gewoon weer verder. Je weet wat je moet doen.

Maar van eenzelfde soort tegenslag kun je een heel groot probleem maken als je niet genoeg energie hebt. Je hebt veel meer de neiging om een tegenslagje als een grote tegenslag te ervaren.

Emotioneler en prikkelbaarder

Je herkent het vast wel dat als je niet voldoende slaap hebt gehad, je veel eerder emotioneel bent. Bij met name vrouwen kunnen er eerder tranen rollen. Je bent gevoeliger en prikkelbaarder. Je hebt eerder de neiging om knap chagrijnig te worden als iets je niet lukt. Vooral met tegenslagen word je veel eerder emotioneel. Zie ook  het punt hierboven "Minder goed met tegenslagen kunnen omgaan".

Foto bij: voldoende slaap: van essentieel belang: een zwart-witte poes ligt op haar rug, kopje half opgericht, achterpootjes omhoog
Niet elke houding is makkelijk voor een lekker poezenslaapje

Depressief gevoel

Bij een voortdurende uitholling van je lichaam en geest door slaaptekort kun je jezelf depressief gaan voelen. Als het slaaptekort niet al te lang duurt, dan zal het depressieve gevoel vanzelf wel over gaan als je weer voldoende slaap krijgt. Maar bij een chronisch slaaptekort, wanneer je steeds weer geen voldoende nachtrust krijgt, kun je je steeds depressiever gaan voelen en in de put raken. Dan moet je eerst maar weer eens zien om eruit te komen. Laat het niet zover komen!

Minder geconcentreerd

Als je niet voldoende slaap krijgt, is het veel moeilijker om geconcentreerd te blijven. Daardoor heb je ook veel meer kansen dat je fouten maakt thuis of op het werk. Als je niet met je aandacht ergens goed bij bent, liggen de fouten die je kunt maken veel eerder op de loer.

Hongergevoel

Wist je dat je door te weinig slaap een hongergevoel kunt krijgen? Dit komt omdat bij een slaaptekort het hormoon gherline wordt aangemaakt dat de eetlust opwekt. Als je wilt afvallen moet je juist meer slapen. 🙂 Google eens op internet, je vindt veel artikelen over dit onderwerp.

Minder weerstand tegen ziekten

Je hebt minder weerstand tegen ziekten en je kunt het leven minder goed aan, want slaap geeft je energie aan je lichaam, maar net zo goed aan je geest. Wil je zowel lichamelijk als geestelijk gezond blijven, dan is voldoende slaap een heel belangrijk factor.

Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren, maar voldoende nachtrust krijgen is wel een factor waar je zelf heel veel invloed op hebt. Het is een keuze die je elke avond weer kunt maken.

Korter leven

En wist je dat je door te weinig slaap je leven kunt verkorten? Er is o.a. meer kans op een hartaanval, obesitas, diabetes en Alzheimer. Lees ook dit artikel!

Je kunt ook een heel interessant boek over dit onderwerp lezen van Matthew Walker “Slaap”. Klik hier voor meer informatie.  Lees je dit boek liever in het Engels, dan kun je hier meer over de Engelse uitgave vinden.

Voordelen van voldoende slaap

Afbeelding bij "Voldoende slaap: van essentieel belang": een bos bloemen met roze rozen
..                Slapen als deze rozen...

Je geest en lichaam functioneren veel beter als je voldoende nachtrust krijgt. Je hebt veel meer energie en daardoor presteer je ook  veel beter. Het leven ziet er veel zonniger uit en je kunt makkelijker met tegenslagen omgaan. Je hebt minder kans op ziekten en een depressief gevoel. Voldoende nachtrust bevordert ook dat je wat makkelijker kilootjes kwijtraakt........

Als je voldoende slaap krijgt, is het ook veel makkelijker om te kiezen voor een goed gevoel. Heb je al het artikel gelezen kiezen voor je goed voelen?

De nadelen die hierboven zijn beschreven als je onvoldoende nachtrust krijgt, gelden niet meer als je  genoeg slaapt. Je wordt er alleen maar beter van als je uitgeslapen wakker wordt en de dag je toelacht.

Stel jezelf de vraag waarom je niet genoeg slaapt…

Ga eens na bij jezelf waarom je niet op tijd je bed opzoekt. Waarom je zolang nog in de kleine uurtjes doorgaat met feesten, waarom je nog zo laat een film opzet etc. Is het dat wel waard als je weet hoe je je lichaam en geest schaadt door een voortdurend of een vrij frequent slaaptekort? Sta er eens echt bij stil.

Het is niet altijd makkelijk om niet gezellig door te gaan in de kleine uurtjes. Maar je kunt jezelf eraan herinneren als je wilt gaan nachtbraken dat je de volgende dag brak bent, dat het niet goed is voor je lichaam en geest.

Gun jezelf voldoende slaap

Door voldoende nachtrust wordt je leven aanzienlijk verbeterd. Het ligt aan jezelf om hier wat aan te doen. Het is het zeker waard om op tijd naar bed te gaan en er op tijd uit te zijn. Als je eerder op staat met een fit gevoel is er zoveel meer uit een dag te halen. Het maakt je zoveel blijer en je hebt een tevreden gevoel als de dag voorbij is en je weer op tijd in je veilige nestje kruipt voor weer een nacht met voldoende slaap!

Wees goed voor jezelf! Welterusten!

*Hieronder kun je een reactie geven op dit artikel! Daarmee doe je me een groot plezier. Dankjewel! .   

*Als je een blijk van waardering in € wilt geven voor de artikelen, kun je hier klikken. Daarmee steun je mijn werk. Bij voorbaat hartelijk dank!

Foto bij "Voldoende slaap: van essentieel belang"; twee veulens slapend in een wei, het jongste veulentje is nog geen dag oud
..                                               Zo heerlijk kunnen liggen en slapen!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.