Spring naar inhoud

MEDITEREN: EEN GOEDE BASIS VOOR DE DAG

Foto bij mediteren: Boeddha van houtsnijwerk in een koepel

 

Mediteren was vroeger maar een schimmig iets wat hippies deden en waar veel mensen hun schouders over ophaalden.

Daarin is veel veranderd. Het nut en de positieve effecten van meditatie zijn tegenwoordig bekend. En er zijn in deze tijd veel meer mensen dan vroeger die mediteren.

Meditaties zijn er in heel veel verschillende soorten. Die ga ik niet bespreken, daarvoor verwijs ik naar andere bronnen. Dit artikel gaat over het belang van meditatie. Ook wordt een voorbeeld van een meditatie gegeven. En ik leg het verschil tussen passief en dynamisch mediteren uit.  

Wat is mediteren?

Als je nog steeds denkt dat mediteren alleen maar rustig zitten is in een lotushouding, dan heb je het mis. Meditatie kent veel vormen. En je kunt het in allerlei houdingen doen. Net zo goed lopend als liggend en zittend.

Wil je meer weten over de verschillende vormen van meditatie, dan weet ik een goede informatieve site voor je, http://www.mediterendoejezo.nl  Als je gaat mediteren, kies dan een vorm van meditatie die het beste bij je past.

Door te mediteren breng je je geest en je lichaam tot rust. Je neemt de tijd voor jezelf om tot een dieper bewustzijns- en ontspanningsniveau te komen. Met meditatie kun je als het ware ook een geestelijke en emotionele schoonmaak houden.

Ook kun je met dynamisch mediteren aan je gezondheid werken Je kunt verderop in dit artikel lezen hoe je dit doet.

De voordelen van meditatie

Mediteren heeft heel veel voordelen. Een aantal heb ik al genoemd. Hieronder heb ik er nog wat meer op een rijtje gezet:

  1. innerlijk en in je hoofd tot rust komen
  2. het ontspannen van je lichaam
  3. door meditatie kun je je beter verbinden met je innerlijk krachtbron, met wie je werkelijk bent
  4. je krijgt meer waardevolle inzichten
  5. je kunt makkelijker je doelen verwezenlijken
  6. betere prestaties
  7. makkelijker in het hier-en-nu blijven
  8. door te mediteren vind je meer rust in je dagelijkse leven en je gaat je beter voelen
  9. het maakt je geestelijk, emotioneel en fysiek gezonder
  10. mediteren geeft energie

En nog veel meer….

Mijn eigen meditatie                                        

Zelf mediteer ik al jaren. Ik weet uit ervaring hoe je tot een heerlijke rust kunt komen, zowel  geestelijk als lichamelijk. Als ik mediteer voel ik veel bewuster de levensenergie door me heen stromen. En het wordt rustig in mijn hoofd.

Het lijkt wel alsof ik door mijn meditatie zowel geestelijk als lichamelijk wordt schoongemaakt. Van binnenuit. Negatieve gedachten verdwijnen ook makkelijker.

Het is niet de eerste keer dat ik zeg dat voor mij mediteren net zo belangrijk is als eten en drinken. Het mediteren geeft me zoveel rust en positieve energie dat ik echt niet meer zonder wil. Voor mij is het een levensbehoefte waar ik elke dag de tijd voor neem.

Mijn meditatie is ontstaan door de jaren heen. Het bevat o.a. elementen van alfatraining, deze vorm van meditatie is vooral dynamisch, wil je meer weten over alfatraining, klik hier.  Ook ontspan ik mijn geest met behulp van het volgen van mijn ademhaling.

Mediteren in de ochtend                                                                              

Ik doe de meditatie altijd ’s morgens. Hoge uitzonderingen daargelaten. Dat is voor mij het gunstigste tijdstip van de dag. Ik kan  iedereen aanraden om elke ochtend fris met een meditatie te beginnen..

Misschien denk je dat je er geen tijd voor hebt, maar die kan je maken. Sta eventueel vroeger op. Als je je meditatie in de ochtend doet, heb je hem gedaan voor de hele dag. Er kan immers niets meer tussen komen. En wat nog veel belangrijker is: je hebt een prima basis voor de dag.

Ook kan ik je aanraden om in een groepje te mediteren als je daar de mogelijkheid toe hebt. Als je gezamenlijk mediteert, versterkt de groepsenergie elkaars meditatie.

Keuze meditatie                                                     

Het is niet zo dat de ene meditatietechniek beter is dan de ander. Het is het belangrijkst dat je een meditatie vindt waar je je goed bij voelt. Die bij jou past, maar hij hoeft niet bij de buurman te passen.

Je kunt meerdere meditatietechnieken uit proberen om te ontdekken welke meditatie jij het prettigst vindt. Er zijn zoveel mogelijkheden wat dat betreft. Je kunt er ook veel over lezen. In het Westen is Mindfulness een succesvolle meditatietechniek die veel wordt beoefend en er is veel over geschreven. Ik raad je aan om hier ook eens wat over te lezen of het wat voor je is. Hier kun je een boek vinden over Mindfulness.

Voor je begint                                                                      

Als je gaat mediteren is het belangrijk dat je je op een rustige plek terugtrekt en niet gestoord wordt. Laat eventuele huisgenoten weten dat je op een bepaald tijdstip mediteert en dat je dat ongestoord wilt doen.

Je kunt een kaarsje branden als je dat wilt en/of ook wat wierook. Ook kun je rustige muziek opzetten. Ikzelf vind dat heel prettig, maar het is absoluut niet noodzakelijk.

Ga in een houding zitten die je prettig vindt. In de kleermakerszit, een halve of hele lotushouding die voor een goede stabiliteit zorgt. Ikzelf zit meestal in de halve lotushouding, omdat ik forceer als ik in een hele lotushouding ga zitten. En tijdens een meditatie dien je niet te forceren. De lotushouding heeft voordelen, maar houd je aan de regel dat het een voor jou ontspannen houding moet zijn.

Een mix van een passieve en dynamische meditatie                                             

De technieken die hierna volgen zijn deels technieken die ikzelf gebruik en al eerder heb genoemd. Ze zijn gebaseerd op zowel het tot rust brengen van je gedachten als op geestelijke activiteit. Een deel komt vanuit de alfatraining.

Het loslaten van gedachten: de ademhalingstechniek

Een trap die symbool staat om te gaan mediteren waarbij je bij elke trede aftelt
..Bij elke trede tel je af en ontspan je meer en meer!

Je geest leeg maken is een belangrijk onderdeel bij mediteren. Voor veel mensen is dat uitermate moeilijk. Toch kan je vrij gemakkelijk in een rustige geestelijke staat komen en jezelf bevrijden van al het gekwetter in je hoofd. Je doet dit o.a. met behulp van je ademhaling. Het is een ademhalingstechniek.

  1. Ga zitten in een ontspannen en voor jou makkelijke houding. Houd je hoofd rechtop, je gezicht ontspannen en je rug recht. Houd je ogen gesloten.                        ............
  2. Ga je met je aandacht naar binnen. Haal wat dieper in. Op de uitademing zeg je tegen jezelf: “Relax”. Weer haal je dieper in en op de uitademing zeg je: “Relax dieper…” En op de derde uitademing zeg je tegen jezelf: “Relax dieper en dieper...” Na deze derde keer zeg je tegen jezelf: “Ik ben helemaal rustig en ontspannen."                                                                                                22222222222
  3. Stel je dan voor dat je op een trap staat met tien treden. Je staat op de bovenste trede. Je daalt langzaam de trap af en telt van 10 naar 1. Elke trede is een tel. En bij elke tel zeg je tegen jezelf: "Ontspan." en voel je dat je dieper ontspant. Als je bij 1 bent aangekomen, sta je op de onderste trede. Zeg dan tegen jezelf: “Ik ben helemaal rustig en ontspannen... Het gaat steeds beter en beter met me.” Ga dan op de grond staan.                                                                                                                                       333333333333
  4.  Richt vervolgens je aandacht op je ademhaling, volg je in- en volg je uitademing. Houd die zo rustig mogelijk, maar ook als hij dat niet is, oordeel dan niet. Laat gewoon je ademhaling zijn zoals hij is en volg hem met je aandacht. Je voelt jezelf in- en uitademen. In en uit en in en uit. Verder bestaat er op dat moment niets wat belangrijker is dan die ademhaling. Zink weg in die ademhaling.

Storende gedachten

Word je gestoord door gedachten, niet erg. Je neemt ze even bewust waar en keert terug naar je ademhaling: in en uit en in en uit.

Op deze manier maak je je geest leeg en ontspant je lichaam zich. Je ademhaling wordt vanzelf dieper.

Een stukje dynamische meditatie                          

De ademhalingstechniek hierboven beschreven is een vorm van meditatie waarbij je je geest tot rust hebt gebracht: een passieve vorm van mediteren.

Je kunt een volgende stap nemen in je meditatie door actief te worden. Dat wil zeggen dat je tijdens je meditatie in alle rust bijvoorbeeld gaat affirmeren en visualiseren. Wil je meer over affirmeren en visualiseren weten,  klik dan hier. Je visualisaties en affirmaties worden versterkt tijdens een meditatie. Je kunt tijdens het mediteren ook bewust doelen neerzetten en aan je gezondheid werken.

Sfeerbeeld bij mediteren: een zee van bloemen aan zee
......................................... Een heerlijke meditatieplek: een zee van bloemen aan zee

Een voorbeeld

Tijdens het dynamisch mediteren ben je dus geestelijk actief. Met een voorbeeld laat ik zien hoe dit kan werken.

Iemand is bijvoorbeeld heel verlegen is, maar zou dit graag anders willen zien: meer lef krijgen, meer gaan ondernemen en meer onder de mensen komen. En jawel.. ook eens zelf het woord durven nemen. Stel dat jij diegene bent, dan kan de volgende meditatie je helpen:

  1. Je hebt eerst je geest tot rust gebracht met de ademhalingstechniek die hierboven is beschreven.                         .......................................................................
  2. Vervolgens plaats je jezelf in een omgeving die je rust geeft. Dat kan in je eigen kamer zijn, maar net zo goed op het strand of in een prachtig berglandschap. 22222222222222
  3. In die rustgevende omgeving zie je jezelf allerlei dingen doen waar je heel veel moeite mee hebt. Je voert bijvoorbeeld het hoogste woord in een gezelschap in dat mooie berglandschap. Je voelt ook dat je kracht krijgt. Opeens ben je helemaal niet meer verlegen. Je durft naar buiten te treden. En je ziet jezelf dat ook zo duidelijk mogelijk doen.                                                  333333333333333333
  4. Je kunt je ook nog voorstellen dat op die plek een lichtgevende persoon is die   erg veel van je houdt. Het kan iemand zijn die je niet of wel kent, die wel of niet meer leeft. Maar het is iemand die je rust en liefde geeft. Ben je gelovig, dan     mag het bijvoorbeeld ook Jezus zijn.

Je innerlijke Raadgever

Sfeerbeeld bij mediteren: een monnik (detail van een schilderij) die een innerlijke raadgever zou kunnen zijn
.                   De innerlijke raadgever:                              iemand die je een gevoel van vrede geeft

 

Die liefdevolle persoon is je innerlijke Raadgever. Je kunt hem of haar in gedachten om raad vragen. Inzichten kunnen daarna makkelijker in je op komen. Deze lichtende figuur kun je ook vragen om je te helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. En geef je verlegenheid maar weg aan hem of haar. Vertrouw erop dat het steeds beter en beter zal gaan.

 

         

Neem in alle rust de tijd die je nodig hebt om dit onderdeel van de meditatie te doen.

Rustig terugkeren uit de meditatie

  1. Neem de tijd om rustig terug te komen.
  2. Je telt in alle rust van 1 naar 5
  3. Na de vijfde tel open je je ogen. Je kijkt om je heen. Zeg tegen jezelf dat je je helemaal goed voelt en ontspannen ts777777777777pannen77777777777777
  4. Kom rustig in beweging.

Doe jezelf een groot plezier: ga mediteren

Om in deze hectische tijd meer rust in je hoofd en lijf te brengen is mediteren een geweldig middel. Ook al zou het maar tien minuten ’s morgens zijn.

Neem die tijd voor jezelf, doe jezelf een groot plezier. Ontdek wat het jou allemaal voor goeds brengt.

Ga lezen over mediteren en kies de vorm die bij je past. Je kunt ook de meditatie die ik je heb gegeven gebruiken of delen ervan.

Hierna volgen nog een aantal links naar boeken die je over mediteren en mindfulness kunt lezen:

Kathleen McDonald: Leren mediteren

Sharon Salzberg: Werkelijk gelukkig door de kracht van meditatie

Haemin Sunim: Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt (handboek voor mindfulness en rust)

 

*Hieronder kun je een reactie geven op dit artikel! Daarmee doe je me een groot plezier. Dankjewel!

*Als je een blijk van waardering in € wilt geven voor de artikelen, kun je hier klikken. Daarmee steun je mijn werk. Bij voorbaat hartelijk dank!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.