Spring naar inhoud

AFFIRMEREN EN VISUALISEREN

Foto bij affirmeren en visualiseren: sterren geprojecteerd op een muur bij een spleet waar je naar buiten kunt kijken
Oefening 1: sluit je ogen en visualiseer dit beeld

 

 

Affirmeren en visualiseren zijn krachtige hulpmiddelen om je onderbewustzijn te (her)programmeren. Met behulp van affirmaties en visualisaties kun je o.a. jezelf helpen om je beter te voelen en om doelen in je leven te bereiken. Ook kun je je gezondheid positief beïnvloeden.

 

 

 

In dit artikel ga ik je uitleggen wat affirmaties en visualisaties zijn. Hoe je die kunt gebruiken en waarvoor. Ik geef voorbeelden ter verduidelijking die je zelf ook kunt gebruiken, maar die je ook kunt aanpassen.

Wat zijn positieve affirmaties?

Positieve affirmaties zijn bevestigingen van iets wat je graag wilt (bereiken) of hoe je wilt zijn. Je hebt bijvoorbeeld een behoorlijk overgewicht en je wilt maar wat graag afvallen. Je kunt dan voor de spiegel gaan staan en zeggen: “Ik ben slank!” Dit is een bevestiging van wat je voor jezelf wilt in de toekomst.

Natuurlijk ben je op dat moment niet slank, maar je bent met die affirmatie al bezig om je onderbewustzijn te herprogrammeren om te gaan afvallen. Als je in de spiegel kijkt, kun je ook al proberen jezelf  slank te zien. Misschien vind je dit grote onzin, maar echt, affirmaties werken!

Je onderbewustzijn pikt de boodschap op of hij nu wel of niet waar is. Daar heeft je onderbewustzijn geen oordeel over. En als je die affirmaties maar vaak genoeg herhaalt, maak  je het voor jezelf een stuk makkelijker om inderdaad slank te worden.

Je dient natuurlijk wel stappen te ondernemen om af te vallen, de affirmaties helpen je bij die stappen. Je kunt bijvoorbeeld de affirmaties gebruiken: “Ik eet niet teveel!“ Of: “Ik eet heel bewust!”

De affirmaties waar ik het nu over heb, zijn altijd positieve zinnen of zinnetjes. Zinnen die geen ontkenning bevatten. Dat wil zeggen dat je het woordje “niet” niet gebruikt. Ook gebruik je niet het woordje” geen”. Door woorden als niet of geen te gebruiken maak je immers een zin negatief en dat is nu juist niet de bedoeling.

Gebruik ook altijd de tegenwoordige tijd,  alsof het al zo is, dat werkt het krachtigst. Wat je affirmeert, hoeft nog geen werkelijkheid te zijn. Denk aan het voorbeeld met de spiegel.

Eigenlijk is positief affirmeren een vorm van positief denken, maar dan heel doelgericht en vaak met gebruik van korte, krachtige zinnen.

Wat zijn negatieve affirmaties?

Affirmaties kunnen net zo goed gebruikt worden in negatieve zin. Ik noem maar wat op: “Ik heb een waardeloos leven.” Dat is niet bepaald een positieve affirmatie, toch? En als je dat maar vaak genoeg tegen jezelf zegt en erin gelooft, heb je een waardeloos leven. Wat een kracht klinkt er uit de tegenovergestelde affirmatie: “Mijn leven is prachtig.” Als je dat maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, ga je heel anders tegen je leven aankijken.

Vaak programmeren we onszelf negatief. “Wat ben ik een sukkel?” En je hoeft er niet over na te denken of dat waar is. We geloven veel makkelijker in onze negatieve affirmaties. En als je die steeds maar herhaalt, voel je je een sukkel en gedraag je je als een sukkel.

Als je tegen jezelf zegt: “ik ben waardevol,” heb je gelijk de neiging om dat niet te geloven en het tegenovergestelde jezelf steeds in te fluisteren. Het is toch veel fijner om jezelf te zien als een waardevol persoon in plaats van  jezelf af te kraken? Door positieve affirmaties te gebruiken kun je jezelf herprogrammeren en gooi je de negatieve affirmaties  uit je systeem.

Waarvoor gebruik je affirmaties?

Je kunt bijvoorbeeld affirmeren als je je rot voelt:. “Ik voel me helemaal goed.” Maar ook voor je gezondheid kun je affirmaties gebruiken: “Ik ben helemaal gezond,” Ook al voel je je op dat moment bagger, affirmeer dat je al gezond bent.

Of gebruik de affirmatie: "Binnenkort ben ik weer helemaal gezond," als je daar een beter gevoel bij hebt. Met zulke affirmaties geef je seintjes aan je onderbewustzijn om je weer goed te voelen, zowel geestelijk als lichamelijk. 

Ook kun je affirmaties gebruiken om bepaalde doelen die” buiten jezelf liggen”  te bereiken. “Ik heb leuk werk. Ik heb een goed inkomen,” ook al heb je dat nog niet. Je zet met de affirmaties je doelen neer voor in de toekomst. Dit doe je wel bewust in het hier-en-nu.  Je onderbewustzijn gaat aan de slag om je doelen te realiseren. Ook zend je een boodschap de kosmos in van wat je graag wilt of nodig hebt.

Je kunt affirmaties van anderen gebruiken, maar het is ook belangrijk dat je je eigen affirmaties maakt. Wat je als leidraad kunt nemen is dat je een goed gevoel bij een affirmatie moet  hebben.

De kracht van herhaling

Afbeelding bij affirmeren en visualiseren: een steenman (gestapelde stenen op elkaar) in water
...............   Herhaling, herhaling... als het stapelen van stenen

Affirmaties worden krachtiger door ze steeds weer te herhalen. Ze trekken een spoor in je onderbewustzijn. Het spoor wordt steeds dieper door herhaling en uiteindelijk wordt je affirmatie werkelijkheid .

Bewust affirmeren  

Probeer zoveel mogelijk heel bewust de affirmatie in gedachten te herhalen of hardop voor jezelf. Zo vaak als je maar wilt op een dag. Des te vaker, des te beter.

Als het je lukt zeg dan je affirmaties op met liefde en gevoel, naar jezelf toe en naar de buitenwereld. Als dit je niet lukt, dan werken ze nog steeds, maar ze zijn minder krachtig..

Ook zonder geloof in een affirmatie helpt het om te affirmeren. Je onderbewustzijn pikt de boodschap toch wel op of je er nu wel of niet in gelooft.

Wat zijn positieve visualisaties?

Iedereen kan visualiseren. Visualiseren is het oproepen van beelden in je geest. Beelden kunnen zowel bewust of onbewust in je opkomen.  Het gaat er bij visualiseren om dat je de beelden bewust oproept met een bepaald doel. Bovendien moeten die beelden positief zijn. Net zoals bij de affirmaties.

Ik raad vaak aan om te visualiseren tijdens een meditatie. Klik hier als me meer over mediteren wilt lezen. Je bent door de meditatie al tot rust gekomen en dan is het makkelijker om bewust te visualiseren.

Probeer altijd zo helder mogelijk te visualiseren. Als dit je niet lukt, laat dan gewoon de beelden wat waziger zijn. Dat is wat minder krachtig, maar ook goed. Wat wel heel belangrijk is, is dat je met je volledige aandacht bij de visualisatie bent. En dat je  in gedachten niet afdwaalt van je visualisatie.

En eigenlijk is ook visualiseren, net zoals affirmeren een vorm van denken, maar dan in beelden en ook heel doelgericht. Je kunt visualisaties ook met gedachten versterken.

Foto bij affirmeren en visualiseren: een meeuw op een bol met een helderblauwe lucht als achtergrond
................................................... Waar dan ook, elke plek kun je visualiseren

Wat zijn negatieve visualisaties?

Je kunt, net zoals bij affirmeren, ook negatieve beelden oproepen. Dit zijn de negatieve visualisaties. Deze kunnen ook onbewust in je je opkomen. Probeer zoveel mogelijk  die negatieve beelden te vermijden of los te laten. Ze leveren natuurlijk geen positief resultaat op. Ik geef je een oefening om negatieve visualisaties makkelijker los te kunnen laten.

Oefening: negatieve visualisaties loslaten

Als je toch negatieve beelden bewust oproept, kun je die makkelijker uitschakelen dan als ze onbewust in je opkomen. Maar in beide gevallen kun je ze het best zo snel mogelijk loslaten.

De negatieve beelden kun je loslaten door:

  1. het negatieve beeld dat in je gedachten is verschenen, even aandacht te geven. Je kijkt er bewust naar.m                             22222222222222222222222222222222222
  2. Vervolgens zeg je tegen die beelden (of gebruik je eigen woorden): “Ok, ik heb jullie gezien, ga nu maar weer weg. Ik heb jullie verder niet meer nodig en ik kies voor positieve beelden!”                                                               2222222222222222222222
  3. Daarna schenk je verder geen aandacht meer aan die beelden en laat ze los.

Lukt het je niet om gelijk los te laten, herhaal dan de stappen net zo lang tot het je wel lukt.

Voorbeeld van een visualisatie

Stel je voor dat je een lezing moet houden en je bent hier heel nerveus over. Visualisaties kunnen je dan helpen. Ver voordat je de lezing moet houden  begin je al met visualiseren.

  1. Ga rustig zitten, neem de tijd en laat je niet storen. Je kunt  het beste in meditatie gaan.                                                                 ...............................................................................................................................
  2. Zie jezelf al een lezing geven, je kijkt het publiek kalm aan. Je bent rustig, weet precies wat je moet zeggen. Voel ook die rust in je lijf tijdens de visualisatie. Je neemt de tijd om de juiste dingen te zeggen. Voor je ligt een briefje met steekwoorden. Zie het allemaal zo duidelijk mogelijk voor je.      ............................................ 
  3. Herhaal deze visualisatie zo vaak als je kunt voordat het zover is dat je de lezing gaat geven.
Beeld bij affirmeren en visualiseren: door een kijkgat is een mooi kasteel met allemaal torentjes en tuin te zien
.....Oefening 2: sluit je ogen en visualiseer dit beeld

 

 

Deze voorbeeldvisualisatie heeft als doel dat je jezelf vooraf programmeert, net als bij het gebruik van de affirmaties, om die lezing in alle rust te  houden. Door dit meerdere malen te visualiseren is de kans heel groot dat je veel rustiger bent tijdens de lezing.

Wanneer gebruik je visualisaties?

Zowel met affirmeren als met visualiseren wil je een positief doel bereiken of een bepaalde innerlijke staat. Zoals je beter voelen, gezond worden. Met een visualisatie kun je bijvoorbeeld een beeld of beelden oproepen waarin je jezelf weer helemaal gezond bent. Je ziet jezelf tijdens de visualisatie weer dansend en helemaal blij door het leven gaan.

Je kunt je eigen genezing versnellen door visualisaties te gebruiken. Net als affirmaties is het een geweldig middel om jezelf positief te “programmeren”. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Affirmeren en visualiseren combineren 

Het combineren van affirmaties en visualisaties is een geweldig goed middel om nog krachtiger dingen neer te zetten en om op je onderbewustzijn in te werken.

Doe dit vooral ook tijdens een meditatie. Je affirmeert bijvoorbeeld: “Ik kan heel goed skiën,” terwijl je onzeker bent over je eerste skilessen. Als je die affirmatie opzegt, zie je jezelf de berg  al skiënd afdalen. Je voelt je heerlijk. Je kijkt om je heen, het gaat moeiteloos!

Hierbij telt ook dat je de gecombineerde affirmaties en visualisaties overal voor kunt gebruiken, zolang ze maar een positief doel hebben.

Affirmaties en visualisaties mogen nooit gebruikt worden om een ander op welke manier dan ook te benadelen.

Affirmeren en visualiseren als onderdeel van je leven

Je kunt dus met affirmeren en visualiseren positieve doelen neerzetten, je onderbewustzijn herprogrammeren en je beter gaan voelen. Je kunt ook dit artikel lezen over kiezen om je beter te voelen. 

Door veel te herhalen maak je affirmaties en visualisaties krachtiger. Gebruik ze bewust, met liefde  en het liefst tijdens een meditatie. Hier kun je meer lezen over mediteren.

Ik hoop dat dit artikel voor jou een aanzet zal zijn om te gaan affirmeren en visualiseren mocht je dit nog niet doen.  Maak voor jezelf krachtige affirmaties die je een periode gebruikt gecombineerd met visualisaties. Des te vaker je het doet, des te makkelijker en bewuster ga je affirmeren en visualiseren.

 

*Hieronder kun je een reactie geven op dit artikel! Daarmee doe je me een groot plezier. Dankjewel!

*Als je een blijk van waardering in € wilt geven voor de artikelen, kun je hier klikken. Daarmee steun je mijn werk. Bij voorbaat hartelijk dank!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.